AKS for dere som begynner i 1. trinn skoleåret 2024/25

SAKS har åpent hverdager fra og med torsdag 1. august og frem til skolen begynner mandag 19. august. I denne perioden har vi heldagsåpent fra kl. 07.45 -17.00. Merk at vi har to planleggingsdager og har derfor stengt på torsdag 8. august og fredag 9. august.

Oppstartsdager på SAKS

For å sikre en trygg og forutsigbar start på SAKS er det fint om vi avtaler hvilken dag dere kommer for første gang på SAKS i august. Dere som har søkt om plass i SAKS har allerede satt opp startdato. Kontakt oss på e-post kim.brantenberg@osloskolen.no dersom dere ønsker en annen dato å begynne på AKS.

SAKS og ukene før skolestart

Når vi har heldagsåpent er vi på skolen, drar på turer i nærområdet eller lengre utflukter. Skolestarterne vil være på kortere turer, enn de eldste elevene. Vi vektlegger å bli kjent med de andre elevene, skolebygget og området rundt og ikke minst øve på rutiner de møter i skolen. Det vil blant annet være å stille opp, gå på rekke fra garderobene, øve på turtaking osv.

Informasjon til foresatte for skolestartere

I tiden frem til skolestart bruker vi førskoledagen, e-post og nettsidene våre til å gi informasjon til foresatte for skolestartere. Send oss gjerne en e-post til kim.brantenberg@osloskolen.no, så kan vi sende dere informasjon etterhvert.

Mat og SAKS

Vi serverer mat på SAKS, to - tre dager i uka. Dere ser hvilke dager det er i ukeplanene. De øvrige dagene er det lurt med to matpakker. Måltidene er omtrent kl. 11.00 og kl. 14.00.

Gi oss beskjed om ditt barn har har matbegrensninger av noe slag.

På Sørkedalen skole er vi opptatt av mat, og ønsker at eleven skal bli vant til å lage sunn og god mat. Vi lager mat jevnlig sammen med elevene.

Hva bør man ha med på SAKS

• To matpakker pr dag (hvis vi ikke har varmmat, se ukeplanene)
  • Ekstra skift
  • Innesko (som de også bruker i skoletiden når skolen begynner)
  • Regntøy (kan godt henge fast i garderoben)
  • Badetøy og håndle (vi tar gjerne frem vannspreder i skolegården)

Gratis kjernetid og fakturering

Alle elever i første klasse får gratis deltidsplass (også kalt kjernetid) i SAKS. Deltidsplass med gratis kjernetid gir bruk i AKS 12 timer pr uke, men med visse begresninger: Ikke morgenåpning (07.45 - 09:35), to dager pr uke i skolen ferien og halv AKS-dag ved inneklemte feriedager.

De som trenger mer tid på AKS søker om Heltidsplass med gratis kjernetid. og man kan da bruke AKS ubegrenset i åpningstiden. Man betaler bare for differansen mellom heltid og deltidsplass. Oslo Kommune spanderer deltidsplassen.

Det er Utdanningsetaten som fakturerer oppholdsbetalingen. Det er forskuddsbetaling, så fakturaen for august forfaller 1. august. Faktura sendes ut i midten av måneden før forfall.

Alle foresatte som takker ja til SAKS-plassen før 10. juni vil få faktura for august måned i juli. De som søker om plass etter, eller takker ja til SAKS-plassen, etter 10. juni vil få øverført beløpet for august til fakturaen for september.

Planer og informasjon om SAKS

Vi lager ukeplaner som publiseres på nettsidene våre og baseleder sender som også ut i en skolemelding med en liten oppsummering av uka som gikk på SAKS.

Det kan oppleves som en stor overgang å gå fra barnehage til skole, og at det er mindre informasjon om hvordan dagene til elevene har vært. Vi ønsker at dere skal få tilstrekkelig og jevnlig informasjon om hvordan hver elev har det hos oss. Vi kommer til å ha et foreldremøte noen uker etter skolestart for å informere om SAKS og høre hvordan de foresatte har opplevd begynnelsen av skoleåret.

Skoleportalen og appen "Skolemelding"

For foresatte med elever i Osloskolen er "Skoleportalen" og appen "Skolemelding" kjente begreper. Ingen nye foresatte har tilgang til dette før deres opplysninger går inn i Utdanningsetatens systemer. Alt skal, etter planen, være klart midten av august. Da kan dere ta i bruk både skoleportalen, og laste ned og registrere dere i "Skolemelding", så dere får viktig info fra skole og AKS, samt kan nå oss lett.
Velkommen til Sørkedalen skole og AKS!