Skolens historie

Bilde av skolen

Sørkedalen skole

I oslosammenheng er ikke skolen stor og dominerende - den er liten og vakker. Den faller fint og naturlig inn i bildet av natur og arkitektur i dalen. Skolen åpnet i 1842 og feiret med det 175 år i løpet av skoleåret 2017/2018, den er med det en av de eldste skolene i Oslo. De nåværende trebygningene fra 1924, er hos arkitekten skapt av tanken om skolens tilhørighet i bygdesamfunnet.

Skolen har vært lokalisert flere steder i Sørkedalen gjennom tiden, men nå ligger den gul og fin, og er et sentralt punkt i Dalen sammen med Sørkedalen landhandel  som ligger tvers over veien.

41-bussen stopper rett utenfor skolen, og noen elever bruker den morgen og ettermiddag. Andre har kortere vei og kan gå eller sykle.

Markaskolen

Markaskolen, som hver skoledag tar imot elever fra andre Osloskoler til undervisning i og om Marka, er også en del av Sørkedalen skole.

Markaskolen ble åpnet i 2010, og tar imot omlag 4000 elever i året. Her får byens barn prøvd seg på ulike aktiviteter som f.eks sykkel, kanopadling og bållaging, samtidig som de lærer om f.eks biologisk mangfold, klimautfordringer, branntrekanten, målestokk, km/t vs. km, allemannsretten og mye, mye mer.

Fakta om skolen

• Åpnet i 1842
  • Dagens bygg fra 1924
  • Vanligvis rundt 60 elever