Kjører du rundt 15 kilometer vestover fra Oslo sentrum og innover i Nordmarka, kommer du til slutt til skolen vår - omgitt av skog, jorder og et landskap som skiller seg fra det de fleste forbinder med hovedstaden. Her har 24 elever sin skolehverdag, med skogen som nærmeste nabo. Naturen setter sitt preg på undervisningen året rundt.
– Fordelen med et lite miljø er at det er mer plass til den enkelte, sier Helgesen.

Rom for kreativitet
I mai fikk vi besøk av journalist og redaktør i VG, Hanne Skartveit, i anledning avisens 80-årsjubileum. I 2024 var OL-medaljevinner i bryting, Grace Bullen, innom Sørkedalen og spredte idrettsglede og motivasjon blant elevene. Donald-tegner Arild Midthun ble invitert i desember samme år. Vi har arrangert egne olympiske leker, laget egen avis, radiokanal og har laget egen naturdokumentar. For bare å nevne noe.
– Vi prøver å tenke kreativt rundt det å lære. Om en elev har en favorittforfatter, er det vel verdt å sjekke om denne forfatteren kan komme på skolebesøk. De fleste stiller opp, det er jo bare å tørre å spørre. Vi prøver også å legge til rette for at elevene får komme med innspill til bøker de ønsker seg i skolebiblioteket, opplyser Helgesen.
– Målet er det samme som på alle skoler: å skape lærelyst. Vi har bare litt større mulighet til å tilpasse oss den enkelte.

Drar nytte av nærområdet
Undervisningsgruppene deles i to eller tre, avhengig av elevgruppen. Vegard Berentsen, som har skolen vår som arbeidsplass på 24. året, forteller at mange skoletimer foregår utendørs.
– Jeg underviser i kroppsøving og naturfag, og vi bruker nærområdet mye. Det å få oppleve teori i praksis, for eksempel å studere dyre- eller planteliv utenfor klasserommet, tror jeg er utrolig nyttig for elevene, sier Berentsen.
Fordi flere årskull går i samme klasse, legges undervisningen opp i en treårssyklus. Dette innebærer at alle elevene får undervisning som passer alderen deres, og samtidig dekker kravene i læreplanen.
– Jeg må hele tiden tilpasse pensum til ulike aldersgrupper, men sosialt tror jeg det er mange fordeler ved å lære seg å samarbeide på tvers av klassene.
Elevene sier seg enige i dette.
– Vi hjelper hverandre. Hvis en eldre elev trenger litt utfordringer, kan den eleven få ansvar for å hjelpe en yngre elev. Alle på skolen kjenner hverandre, og det er godt miljø, forteller elever på 6. og 7. trinn.

Tett samarbeid
I stadig større grad samarbeider vi med andre nærliggende skoler, og da særlig Bogstad skole, som er den nærmeste naboskolen, rundt seks kilometer lenger sørover ved Markagrensen.
Blant annet har vi felles teateroppsetninger, felles skidag, leirskole, og har uteskole sammen to dager i uken. Vi deler på ressursene, og flere av lærerne jobber ved begge skoler.
– Det er viktig at elevene våre også får være en del av et større fellesskap. Her får man det beste fra to verdener – det nære miljøet her i Sørkedalen og større elevgrupper når det er ønskelig, sier Helgesen.
Gir naturopplevelser til hele Osloskolen
Skolen vår er også tilholdsstedet til Markaskolen, som gir tilbud om uteundervisning og naturopplevelser for alle Oslos skoler, fra 4. til 7. trinn. Markaskolen får besøk av skoleklasser fra hele Oslo gjennom skoleåret, til ulike undervisningsopplegg og friluftsopplevelser i Oslomarka. Skoler, trinn eller klasser melder seg på selv, og får fordelt plasser ut ifra kapasitet.
– Dette er et besøktilbud der vi får nye klasser på besøk hver dag gjennom skoleåret, opplyser Magnus Akselsen Tanderø, leder av Markaskolen.
Blant det elevene kan få oppleve er orientering, vintersykling, issikkerhet, kanopadling og sykkelturer.
– Vi drar god nytte av de fine omgivelsene i Sørkedalen. Markaskolen er særlig et godt tilbud for skolene som ligger sentrumsnært, og dette skoleåret har vi blant annet opprettet et tett samarbeid med Tøyen skole, sier Tanderø.
Og legger til:
– Vi ønsker at så mange elever som mulig skal få oppleve naturen og læringsmulighetene som finnes her i Sørkedalen. Det er en ressurs for hele Osloskolen.



















